مصاحبه در خصوص مديريت ايمني كارگاه با مدير محترم تامين و توسعه شرکت ریلی راه آهن حمل و نقل

دكتر علي قرباني

به نام خدا

موضوع : مصاحبه در خصوص مدیریت ایمنی کارگاه

مصاحبه شونده : جناب آقای مهندس عباسی(با تشكر از زحمات ايشان)

محل فعالیت: شرکت ریلی راه آهن حمل و نقل

سمت : مدیر تامین و توسعه

تاریخ : 25/08/1401

شماره تماس :-

مصاحبه كننده: جناب آقاي علی مینایی(با تشكر از زحمات ايشان)

 

 

1-به نظر شما چه نکات مهمی برای موفقیت در ایمنی کارگاه وجود دارد؟

سايت دكتر علي قرباني

در کارگاه ها حتما دستگاه های وجود دارد که ممکن است در اثر حرارت دچار آتش سوزی شوند به همین دلیل داشتن تمامی تجهیزات لازم آتش نشانی اعم از دستگاه های اعلام و اطفا حریق، کپسول های آتش نشانی و .. در کارگاه نصب شود. در ضمن باید تجهیزات به درستی در محل خود نصب شود تا در صورت زلزله دستگاه ها دچار آسیب دیدگی نشود.درکارگاه های صنعتی دستگاه های بسیار پیچیده و پر سر و صدا مملو است. همین دلیلی است که رعایت نکات ایمنی در کارگاه صنعتی حساسیت بیشتری داشته باشد. موارد ایمنی عمومی در کارگاه صنعتی ریزتر و دقیق تر است. در این کارگاه باید موارد را با دقت بیشتر رعایت نمود. از مهمترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کارگران و مهندسین ملزم هستند تمام لوازم و تجهیزات ایمنی شخصی را به درستی استفاده کنند.
  • استفاده از رنگ ها برای مشخص نمودن محل ها و ابزارآلات خطرناک و آموزش آنها به کارگران و مهندسین تازه وارد.
  • منظم نمودن تجهیزات کار و در دسترس قرار دادن تجهیزات پر مصرف.
  • تمام دستگاه های برقی باید مسئول داشته باشد و در زمان کار باید تمام نکات ایمنی در رابطه با این دستگاه ها رعایت شود.
  • ابزارآلات دستی نیز خطرات زیادی به همراه دارند. کارگری که مسئول کار با ابزار دستی است باید از تجهیزات ایمنی شخصی مانند ماسک، دستکش، عینک ایمنی و … استفاده نماید.
  • محیط کارگاه باید دارای تجهیزات اعلام و اطفا حریق، کپسول های آتش نشانی، جعبه آتش نشانی، جعبه کمک های اولیه و … باشد.

۲ چه مواردی در ایمنی کارگاه می تواند سبب بروز مشکل و از بین رفتن اعتبار مهندس شود؟

سايت دكتر علي قرباني

محيط كار از چهار جزء انسان ، تجهيزات، مواد ومحيط تشكيل شده است. مهمترين مسئله در يك محيط كار ايجاد يك محيط ايمن مي باشد كه جهت ايجاد اين محيط اقدامات بسياري از آموزش پرسنل گرفته تا حفاظ گذاري دستگاه صورت مي پذيرد. لذا عدم رعایت کنترل هر کدام از موارد فوق باعث ایجاد حادثه و از بین رفتن اعتبار یک مهندس خواهد شد.

۳چه کتاب یا سایت یا نرم افزاری در ایمنی کارگاه توصیه می کنید؟

سايت دكتر علي قرباني

نرم افزار PHAST

كتاب راهنمای تصویری و کاربردی ايمنی در ساختمان‌سازی

مولف حامد خانجانی

 

 

۴ چه تخلفاتی در ایمنی کارگاه می تواند رخ دهد که باید کنترل کرده و مراقب باشیم؟

سايت دكتر علي قرباني

 ایمنی در کارگاه عبارت است از مراقبت، حفظ و نگهداری افرادی که در کارگاه مشغول به کار هستند.کلیه افرادی که در محیط یک کارگاه مشغول به کار هستند اعم از مهندسین، تکنسین‌ها و کارگران باید از وسایل ایمنی که از حوادث احتمالی پیشگیری می‌کند استفاده نمایند این وسایل عبارتند از: کلاه و کفش ایمنی ، نرده و پوشش های موقت ، طناب نجات ، و غیره که همواره باید کنترل کرده و مراقبت نماییم.

۵ در پایان چه توصیه ای برای موفقیت و دوری از شکست در ایمنی کارگاه می فرمایید؟

برای موفقیت در ایمنی کارگاه باید به موارد کلیدی توجه بیشتری را داشت که از نظر اینجانب توجه شمارا به چند نکته جلب مینمایم:

1.آمادگی برای اتفاقات پیش بینی نشده

بسیاری از کارآفرینان پیش از وقوع رویدادهای ناگواری به فکر ایمن‎ سازی محل کار نیستند. این امر نقطه ضعف اغلب برندها محسوب می ‎شود. وقتی یک کسب و کار با بحرانی از نظر ایمنی محل کار مواجه می ‎شود، حل و فصل موضوع به شدت دشوار خواهد بود بنابراین باید پیش از بروز هرگونه حادثه ‎ای برای سناریوهای مختلف آماده باشیم.

  1. استفاده از ابزارهای مناسب

هر محل کاری دارای ابزارهای ویژه و منحصر به فردی است. هر نیروی کار در محیط‎ های صنعتی و حتی اداری باید ابزارهای لازم برای ایمنی شخصی را داشته باشند. ساده ‎ترین مثال در این رابطه مربوط به صنعت ساخت و ساز است. اگر کارگران در این صنعت دارای ابزارهای ایمنی لازم نباشند، ریسک‎ های ناشی از فعالیت کاری به شدت افزایش خواهد یافت. بی ‎تردید هیچ کسب و کاری علاقه ‎مند به اختصاص بخش گسترده ‎ای از بودجه‎ اش به کمک ‎های درمانی کارکنان ندارد بنابراین باید اقدام به پیشگیری از بروز هرگونه حادثه ‎ای در محیط کار نماید.

  1. آموزش مداوم کارکنان شرکت

آموزش درست کارکنان برای مقابله با اتفاقات ناگوار اهمیت بسیار زیادی دارد. ساده‏‏ ترین کارهای دنیا نیز ریسک خاص خود را دارد. اگر کارکنان در زمان وقوع یک حادثه آمادگی لازم را نداشته باشند، خسارت‎ های جانبی افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت. برخی از آموزش ‎های ساده در این حوزه شامل شیوه استفاده درست از ابزارهای حساس است. برخی از ابزارهای صنعتی در صورت استفاده نادرست به افراد آسیب خواهد رساند بنابراین پیش از تکمیل دوره آموزشی کارکنان نباید اجازه شروع فعالیت رسمی به آنها داد.